Opinie innych, polecenia produktów i komentarze wystawione sprzedawcy mają istotny wpływ na decyzje zakupowe, jakie każdego dnia podejmują miliony internautów w Polsce. Zresztą nie ma chyba osoby, która nie sprawdzałaby rekomendacji w przypadku pierwszego kontaktu z nieznanym dotąd e-sklepem. Polecenia produktu czy dobre opinie to jedne z tych rzeczy, które przywodzą na myśl marketing rekomendacji. Czym jest ta forma promocji i jakie może przynieść korzyści?
Co to jest ten cały marketing rekomendacji?
To ogół czynności polegających na zdobyciu zaufania klientów oraz pozytywnego odbioru marki, a co za tym idzie wystawienia przez nich dobrych opinii czy poleceń. Klienci niejako z góry zakładają, że jeżeli inny wybrali i nawet skomentowali rzecz, którą sami mamy w planach kupić, to warto iść tym tropem. Zdanie innych jest więc bardzo ważne.
Istotą tej formy promocji jest fakt, że jest subtelna i nie wymusza w sposób nachalny zostawienia opinii. Odpowiednie działania np. w formie dobrze zabezpieczonych przedmiotów, owiniętych w folię bąbelkową i ładnie zapakowana paczka, mogą mieć wpływ na marketing rekomendacji i dać bezpośredni efekt w postaci pozytywnego komentarza, w którym klient dodatkowo (sam z siebie) wspomni o sposobie zapakowania kupionych przedmiotów.
Czy marketing rekomendacji jest tym samym, co buzz marketing?
Czasami te dwie formy marketingu traktuje się zamiennie, a czasami jako coś zupełnie innego. Gdyby się im jednak dobrze przyjrzeć, to można dostrzec jedną zasadniczą różnicę między nimi. Mianowicie choć obie formy bazują na pozyskaniu opinii, które mogą być wyrażone w różnej formie a co za tym idzie utrwaleniu dobrego wizerunku marki, to jednak buzz marketing może także generować opinie, które nie są naturalnym wytworem danego konsumenta, ale zostały opłacone przez zleceniodawcę i mają po prostu wyglądać autentycznie.
Poza tym w marketingu rekomendacji zazwyczaj te opinie są wyrażone wprost, a przy marketingu szeptanym mogą być niedopowiedzeniem, które wywoła dodatkową dyskusję… W praktyce wygląda to tak, że klienci w ramach marketingu rekomendacji nie polecają wszystkich rzeczy czy usług, z którymi mieli styczność, ale tylko te najlepsze, które skradły ich serce i mają wysoki potencjał. Opinie pisane w ten sposób są szczere i mogą rzeczywiście pomóc innym klientom.
Czy firmy marketingowe chętnie korzystają z tej formy promocji, jaką jest generowanie opinii?
Profesjonalne agencje są w stanie wykorzystać każdą formę promocji, nie każda jednak sprawdzi się w danym przypadku i zadaniem takich firm jest także odpowiedni dobór formy marketingu. Patrząc na to, jak wiele osób szuka opinii o danym produkcie, zanim zdecyduje się na zakup, na myśl przychodzi jedno skojarzenie: słowa na wagę złota! Czy buzz marketing jest popularny w domach mediowych? Oczywiście, że tak. Marketingowcy wykorzystują jego potencjał i sprawnie formułują treści, by zapewnić maksimum korzyści zleceniodawcy.
Marketing rekomendacji i jego zalety
Wydawać by się mogło, że całe te działania polegające na pozyskaniu rekomendacji nie są dużo warte, a tymczasem niosą za sobą wiele korzyści, do których należą m.in.:
- stworzenie bazy lojalnych klientów, którzy często wracają,
- pozytywne opinie i komentarze przyciągają jak magnes nowych klientów i są czynnikiem, który warunkuje zakup danej rzeczy,
- każda pozytywna opinia buduje zaufanie konsumentów a także podnosi dobry odbiór marki.
Co z negatywnymi komentarzami?
Decydując się na marketing rekomendacji i to w pełnym tego słowa znaczeniu, nie można wykluczyć także sytuacji, w której przyjdzie nam zmierzyć się z negatywną opinią wystawioną przez klienta. Oczywiście dziś wiele komentarzy, które nie są po naszej myśli można po prostu usunąć niezależnie do tego, w jakim miejscu się znalazły. Nie pozostanie to jednak niezauważone i może wpłynąć na pogorszenie wizerunku marki. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie ustosunkowanie się do takiej opinii, a jeśli wina leży faktycznie po naszej stronie to zaproponowanie rekompensaty. Potknięcia nie przekreślają od razu szansy na to, czy dany klient skorzysta ponownie z naszych usług. Sposób naprawy błędów może za to sprawić, że wiele zostanie nam wybaczone…
Ile kosztuje marketing rekomendacji?
Pozyskiwanie pozytywnych opinii wymaga wiele pracy i czasu. Działając w pojedynkę w zasadzie nie ponosimy bezpośrednich kosztów, ale musi liczyć się z tym, że np. niewielki gratis dołączony do zamówienia albo ładne opakowanie – będą kosztowały. Decydując się na współpracę z agencją reklamową, poniesiemy natomiast konkretne koszty.