Rosnąca popularność mediów społecznościowych sprawia, że poszukiwane są coraz to nowsze formy reklamowania się w sieci. Celem jest dotarcie do określonej grupy docelowej. Jednym z najszybciej rozwijających się kanałów marketingu jest influencer marketing.
Kim właściwie jest influencer?
Influencerem nazywa się osobę, która prowadzi w sieci działania różnego rodzaju i cieszy się pewną popularnością wśród odbiorców. Influencerami są instagramerzy, vlogerzy, gamerzy czy blogerzy. Niekiedy szerokie zasięgi zawdzięczają rozległej wiedzy w danym temacie, specjalizacji. Jednak tak wcale być nie musi. Influencerzy to osoby, które oddziałują na opinie i poglądy swoich odbiorców. Darzone są szacunkiem i ich wypowiedzi odbierane są jako wiarygodne.
Mikro i makro-influencerzy
Z uwagi na zasięg, jaki mają wyróżnia się dwie grupy influencerów. Jest to podział bardziej umowny. Makro-influencerzy to osoby, które posiadają od kilkudziesięciu tysięcy do nawet kilkuset tysięcy fanów, obserwatorów. Tworzą zazwyczaj treści z dużą starannością. Warto z nimi współpracować, gdy celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki na rynku. Mikro-influencerzy, jak sama nazwa wskazuje, mają mniej fanów, ale dla wielu osób są bardziej wiarygodni. Niekiedy okazuje się, że to właśnie oni mają wyższy wskaźnik zaangażowania fanów niż makro-influencerzy. Współpracując z nimi można dotrzeć do ściśle określonej grupy docelowej.
Czym jest influencer marketing?
Pod pojęciem tym kryją się wszelkiego rodzaju działania marketingowe, które polegają na współpracy firmy z influencerem. Influencera traktuje się jak pośrednika między marką, a odbiorcami. W tym przypadku działania reklamowe odbywają się poprzez różne social media czy blogi. Całość opiera się na popularności influencera i jego wiarygodności. Przynosi to spore korzyści wielu markom, zwłaszcza tym, których oferta skierowana jest do młodszych osób.
Czy warto stawiać na influencer marketing?
Influencer marketing jest dobrym sposobem na wypromowanie firmy i to niekiedy przy stosunkowo niskich nakładach finansowych. Jest wiele zalet tej formy reklamy. Pozwala ona na dotarcie do ściśle określonej grupy docelowej. Influencerzy przygotowują zazwyczaj treści, które nie są nachalną reklamą, ale raczej recenzją danego produktu lub usługi. Często mają one ciekawe, nietuzinkową formę. Wokół danego influencera zgromadzona jest na ogół grupa osób, które coś łączy – zainteresowania, wiek, płeć itd. Niekiedy są to konsumenci znudzeni tradycyjną reklamą. Influencer marketing pozwala wzbudzić w nich zaufanie do danej marki.
Ta forma działań marketingowych prowadzi także poprawienia pozycji firmy w wyszukiwarce Google. Tak jest gdy influencer pozostawia aktywny odnośnik do witryny firmowej na swoim blogu. Dodatkowo influencer marketing to bardzo ciekawa forma reklamy. Często wykorzystuje się w tym przypadku tzw. storytelling. Influencer tworzy wówczas całą opowieść związaną z marką, co sprawia, że kampania odbierana jest w pozytywny sposób.
Czym wyróżnia się influencer marketing?
Influencer marketing w dużej mierze opiera się na tworzeniu treści, które są poparte opinią wpływowych osób. Okazuje się, że ponad 80% internautów wierzy w internetowe rekomendacje tak samo jak w rekomendacje osobiste. Maleje natomiast popularność standardowych form reklamy np. banerów. Ludzie kupują obecnie bardziej świadomie, stawiają na marki, które znają i darzą zaufaniem. Influencer marketing to odpowiedź na potrzebę otrzymywania rekomendacji ze strony wiarygodnych osób. Tę funkcję pełnią właśnie influencerzy.